هنگامی که محققان یک ماده مرموز را روی سروگردن مومیایی‌های باستانی یافت شده در محدوده تاریم چین آزمایش کردند، متوجه شدند که قدیمی‌ترین پنیر جهان است.

کشف ماده سفید مرموز آغشته به مومیایی‌های ۳۶۰۰ساله

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: حدود دو دهه پیش، باستان‌شناسان یک ماده سفید مرموز را بر مومیایی‌های مدفون در گورستان Xiaohe، واقع در محدوده Tarim در شمال غربی چین پیدا کردند. تجزیه‌وتحلیل DNA آن نیز نشان داد که این ماده پنیر کفیر است؛ یک پنیر نرم پروبیوتیک که هزاران سال پیش از شیر گاو و بز تولید شده است.

قدیمی‌ترین پنیر جهان

یک ماده سفید مرموز که روی سروگردن مومیایی‌های ۳۶۰۰ساله در چین آغشته شده است، قدیمی‌ترین پنیر جهان است.

محققان ابتدا موادی را کشف کردند که حدود دو دهه پیشروی چندین مومیایی دفن شده در گورستان Xiaohe در حوضه Tarim در شمال غربی چین لک شده بود.

قدیمی‌ترین پنیر جهان بر پیکر مومیایی‌های مدفون در گورستان

بیشتر بخوانید :

پنیر نرم پروبیوتیک

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Cell منتشر شده، اکنون، آزمایش‌های DNA نشان داده که گوی مرموز پنیر کفیر، یک پنیر نرم پروبیوتیک بوده و هزاران سال پیش با استفاده از پنیرهای گاوی و بزی تولید شده است.

به گزارش سایت livescience این پنیر حاوی چندین گونه باکتریایی و قارچی از جمله لاکتوباسیلوس kefiranofaciens و Pichia kudriavzevii بود که هر دو دردانه‌های کفیر امروزی یافت می‌شوند.

استارتر خمیرترش

طبق بیانیه‌ای، این دانه‌ها «فرهنگ‌های همزیست» هستند که از ترکیبی از باکتری‌ها و مخمر تشکیل شده‌اند که شیر را به پنیر تبدیل می‌کنند، شبیه به «استارتر خمیرترش».
کیائومی فو، نویسنده ارشد این مطالعه، دیرینه‌شناس در مؤسسه دیرینه‌شناسی و دیرینه انسان‌شناسی مهره‌داران در آکادمی علوم چین در پکن در بیانیه‌ای گفت: این قدیمی‌ترین نمونه پنیر شناخته شده است که تاکنون در جهان کشف شده. نگهداری اقلام غذایی مانند پنیر در طول هزاران سال بسیار دشوار و این نیز فرصتی نادر و ارزشمند است.

قدیمی‌ترین پنیر جهان بر پیکر مومیایی‌های مدفون در گورستان

پیگیری تکامل باکتری‌های پروبیوتیک توسط توالی ژن‌های باکتریایی

به عقیده فو، مطالعه با جزئیات زیاد پنیر باستانی می‌تواند به ما در درک بهتر رژیم غذایی و فرهنگ اجدادمان کمک کند. محققان همچنین دریافتند دانه‌های L. kefiranofaciens با دانه‌های مشابهی که از تبت سرچشمه می‌گیرند ارتباط نزدیکی دارند.

بر اساس این بیانیه، محققان با تعیین توالی ژن‌های باکتریایی می‌توانند چگونگی تکامل باکتری‌های پروبیوتیک را در 3600 سال گذشته پیگیری کنند.
حفظ فرهنگ کفیر از عصر برنز
فو گفت: مشاهدات ما نشان می دهد فرهنگ کفیر از عصر برنز در منطقه سین کیانگ در شمال غربی چین حفظ شده است. ما می توانیم مشاهده کنیم چگونه یک باکتری در طول 3000 سال گذشته تکامل یافته است. علاوه بر این، با بررسی محصولات لبنی، تصویر واضح تری از زندگی انسان باستان و تعامل آنها با جهان به دست آورده ایم. با وجود این، هنوز اینکه چرا این افراد در وهله اول با پنیر پوشیده شده بودند ناشناخته باقی مانده است.